blog

blog

utorok 1. decembra 2015

DUNAJSKÉ LUHY

Máme tu december. Počasie je na prvý zimný mesiac extrémne teplé. Dážď strieda slnko a dnes sa dokonca objavila dúha. Chránená krajinná oblasť Dunajské Luhy má v sebe ukrutnú jazvu v podobe gabčíkovského vodného diela. Príroda si s tým ale poradila. V kľudných vodách pod prehradením Dunaja  zimujú stovky ba až tisíce vtákov. Hlavne rôzne kačky, čajky, labute a kormorány. 





 

 

Sotva sto metrov pri betónovej oblude som dokonca našiel hrad Bobra vodného.
Tesne pri brehu bola nanosená neuveriteľná kopa konárov na ploche okolo samotného hradu.
Aby hlodavcovi do príbytku nepršalo, natrel si na strechu hromadu blata ako izoláciu.
 
 Topoľom okolo nedal šancu.

 
Znovu začalo pršať a tak som to chcel zabaliť. Nezvyklo pokojne ma pozoroval Myšiak hôrny.
Cestou domov som sa ešte zastavil v ŠPR Ostrovné Lúčky neďaleko Rusoviec.   Kŕdlik Drozdov trskotavých oberal imelo na okolitých stromoch. Nad stromami sa mihli Čvíkoty. Ďatle, sýkorky, pinky, červienky poletovali po kroví. Hľadali si potravu.
Všade bol kľud a pohoda. Spozornel som až pri veľkom jazere. Niečo neštandartné plávalo na hladine. Urobil som zopár fotiek a skontroloval displej. Hneď mi bolo jasné, že je to pre mňa nový druh. Ešte nikdy som nemal šancu pozorovať ho. Po identifikácií sa ukázalo, že je to Potáplica stredná ( Gavia arctica ) . Vzácny transmigrant a u nás vzácne zimujúci druh. 

Potáplice sú dokonale prispôsobené vodnému životu. Vodu takmer neopúšťajú. S výnimkou obdobia, v ktorom hniezdia. Sú to vtáky veľké asi ako veľké kačice, pretiahnutého, takmer valcovitého tela, s nohami posunutými ďaleko dozadu. Výborne plávajú pri dosť hlbokom ponore tela a znamenite sa ponárajú, pohyb na suchu je ťažkopádny. Rozšírené sú v polárnych a severných oblastiach Európy, Ázie a Ameriky. Do radu patria 4 druhy. Potáplica stredná hniezdi na väčších jazerách severnej Európy a Ázie. V strednej Európe sa zastavujú pri jarnom a jesennom ťahu a malá časť populácie tu na väčších vodách aj zimuje.
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára