blog

blog

nedeľa 6. decembra 2015

JUŽNÁ MORAVA

Túto jeseň som sa nedostal do tradične navštevovanej obory u nás doma. Nič to. Popozeral som sa u susedov a našiel južnú Moravu. Lesný závod Židlochovice obhospodaruje 4 obory: Klentnice vo veľkosti cca 500 ha, Bulhary o ploche cca 1200 ha, Moravský Krumlov s cca 2400 ha a nakoniec obora Soutok, ktorá je najväčšia v ČR. Rozprestiera sa na ploche 4200 ha v trojuholníku tvorenom sútokom riek Morava a Dyje. Je to osem násobok zverníku Dudín, kde sa dá tiež poriadne nachodiť. V sobotu som navštívil prvé dve z nich. Na moje prekvapenie sú obory zdarma prístupné verejnosti za predpokladu rešpektovania samotnej prírody a pravidiel stanovených prevádzkovateľom. Aký to rozdiel oproti tým naším.
Do obory Bulhary sa vstupuje rebríkovými prielezmi. Chovajú v nej jelene, daniele, srnčiu a diviačiu zver.  Cieľom mojej návštevy bol prieskum možností. Primárne som sa nezameriaval na fotografovanie. Chcel som toho čo najviac prejsť.
Prechádzal som sa rezkým turistickým tempom. Je jasné, že na šustiacom lístí som spôsoboval značný hluk. Zver o mne vedela skôr ako som ju zbadal ja. Po niekoľkých momentoch som natrafil na skupinku danielov. Spozorneli, pozreli na mňa a odbehli. To sa opakovalo prakticky celý deň  Úteková vzdialenosť je veľká. Bude to výzva sa k nim priblížiť. Prípadne bude treba viac trpezlivosti na čakačke.

 Mladý jeleň tiež zutekal.
 Veveričky sa však nenechali vyrušiť z bežnej činnosti.
 
V obore je niekoľko jazier a tým aj príležitosť nafotiť atraktívne snímky s vodou.
Pri diviakoch sa mi podarilo zbadať ich prvých a priblížiť sa k nim na menšiu vzdialenosť.
Pozoroval som práve skupinku z asi 70 metrovej vzdialenosti, keď ma prekvapil tento fešák. Pri prvom očnom kontakte som si spomenul, že som si doma zabudol plienku. Skoro som sa po... Našťastie sa rozhodol neprebehnúť tých pár metrov ku mne a zutekal za ostanými.
 
 

 Pokračoval som po lesnej ceste a príležitostne niečo cvakol. Les striedali lúky.
Spasená tráva svedčí o množstve stravníkov.
 


Pre mňa najtraktívnejšia časť obory je tento svah. Vzhľad neudržiavanej lesostepi je fotogenický. Zhora aj zdola hraničí s lúkami. Keď chce zver nepozorovane prejsť po vrstevnici z lesa do lesa musí ísť po tomto svahu. Svah je  prekrížovaný množstvom chodníčkov. V posede vpravo hore som 15 minúť posedel a vznikli tieto fotky.
 

 Prasátko potvrdilo môj predpoklad.
Dni sú teraz veľmi krátke a slnko pomaly klesalo k obzoru. Vrátil som sa k autu a prešiel do obory Klentnice. Tu sa chovajú daniele a muflony.
 Hneď za rebríkom ma čakal uvítací výbot. Kapitálny baran si ma premeriaval.
 Podobne ako skupina danielov.

 Sotva 500 metrov od rebríka som našiel skupinu odhadom asi 100 muflónov.

Pokojne sa pásli v dubovom lese. Sem tam sa zahľadeli smerom ku mne ale aj keď ma videli nerobili paniku. Pokračovali v činnosti. Keď už to trvalo dlho, pohol som sa a následne sa strhla šustiaca lavína. Utekali hlbokým suchým lístim. Bol čas to zabaliť ale určite sa vrátim.

 

 

 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára