blog

blog

nedeľa 19. marca 2017

OROL KRÁĽOVSKÝ S GPS

Pätnásty marec 2017 sa vôbec nejavil ako výnimočný deň. Bolo zamračené a ani som nemal vlastný fotoaparát. Prechádzali sme rakúskym vidiekom a kochali sa okolitou prírodou. Fero bol za volantom a tak som v rukách držal jeho canon. Nikdy nevieš čo sa podarí. Na prvých dvoch obrázkoch je vidieť prečo sú na rakúskom vidieku také počty zveri a ešte takej vzácnej. Žltá čiara je hranica so Slovenskom. Už pri zbežnom pohľade je možné na našej strane. vidieť kolchoznícke lány o rozmeroch rádovo v kilometroch. Naopak na rakúskej strane sú vidieť stovky extrémne malých podlhovastých políčok s rozdielnymi plodinami. Mnoho krát je políčko neobrobené a ponechané napospas trávam a burinám. Zachované sú tiež remízky a lesíky. Drobné vodné toky sú neregulované. V nich je násobne viac možností skryť sa a nájsť si niečo pod zub. Preto sa vzácne dropy, orly a sokoly zdržujú v týchto lokalitách. Žltú čiaru prelietajú len keď je to nevyhnutné. Pre pozorovateľov prírody to znamená, že sa na hranici môžu jednoducho obrátiť. Na našej strane aj tak nič nebude. 

Ako sa tak kocháme, zbadali sme ako na nízko letiaceho dravca dobiedzajú dve vrany. Najprv som myslel, že je to Myšiak. Nakoniec sa ukázalo, že je to Orol kráľovský. Vykrúžil okolo nás oblúk a dosadol niekde na polia. Vrany si posadali blízko neho. Aj napriek tomu, že to bol orol, považoval som to za bežné pozorovanie. Veci sa začali diať až keď Fero fotky stiahol do PC a poslal mi ich. Hneď som zbadal, že sa udialo niečo výnimočné. GPS logger na chrbte orla z toho zážitku urobil výnimočno. 

















Potreboval som pomoc a tak som fotky preposlal.  Môj ornitologický guru Miro Fulín mi dal kontakt na rakúskeho ornitológa Rainera Raaba. Fotky som mu preposlal so žiadosťou o podrobnosti a informácie. Ozval sa obratom. Vyžiadal si koordináty a presný čas pozorovania. Poslal mi aj link na európske projekty satelitného sledovania vtákov. www.satellitetracking.eu/inds//showtable , kde sú všetky aktívne GPS zariadenia na vtákoch v našich končinách. Stránka sa dá prepnúť aj do slovenčiny. Tam som zistil, že v okolí poletuje viacero Orlov kráľovských so sledovacím zariadením. Majú označenie AUKI a dané číslo. Identifikácia toho môjho Rainerovi chvíľu trvala. Nakoniec ale rozhodol, že to je AUKI 59. Poletuje si po celej strednej Európe ako kráľ. Pre ilustráciu prikladám aj záznamy pohybu iných exemplárov. 
 AUKI 59
 AUKI 58
 AUKI 61
AUKI 60
Obdobné projekty ochrany dravcov sa vykonávajú aj v iných krajinách. V strednej Európe sú to prakticky všetky krajiny.  Majú podobné projekty zamerané na rôzne vtáky. Či už sú to Orly, sokoly alebo bociany. Informácie si navzájom poskytujú a zdieľajú ich aj so širokou verejnosťou. Pokúsim sa zohnať viac informácií a niečo o nich napísať.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára