blog

blog

streda 20. mája 2015

MEDVEDE MALEJ FATRY II.

Počas prvého júnového týždňa minulého roku som bol prvý krát pozorovať Medveďa hnedého v Malej Fatre. Pre veľký úspech som sa výsledkom pochválil v blogu a rozhodol sa ísť aj tento rok. Pre zmenu sme sa teraz stretli vo Varíne o pár týždňov skôr. V možnosti boli tri miesta na pozorovanie. Dve miesta som už poznal z minulého roku a nový posed situovaný oproti prudkému svahu porastenému vzrastlými stromami a mladinou som vyskúšal hneď prvý podvečer. Bolo teplo - fajn.
selfie
Fotky z fotopasce neboli veľmi povzbudzujúce. Medveď dve noci po sebe prišiel okolo trištvrte na jednu v noci a prakticky na minútu presne. Zožral návnadu, ktorú v pote tváre každý deň sypal na miesto Jaro a zmizol. Cez deň sa neukazoval.  
 
Ako návnadu Jaro už od marca používa sušené kukuričné zrno a jablká nasypané medzi kamene. Cieľom je dosiahnuť stav, keď je medveď nútený zostať pred fotoaparátom dlhšie. Povyberať kukuricu jazykom s pomedzi kameňov nejaký čas zaberie.
Divoká príroda si robí čo chce a prvý večer som šťastie na medveďa nemal. Zato prišla Lasica myšožravá a aspoň na chvíľu oživila chvíle čakania.

Na druhý deň som mal pridelené miesto, kde som minulý rok nafotil prekrásne exempláre. Samca a samicu. V tomto prípade fotopasce ukazovali, že okolo siedmej večer chodí na miesto medvedica.

Všetci traja sme okolo 16 hodiny zaujali pozíciu na posede . V pláne bolo, že počkáme až do zotmenia.  Adrenalin mi zvýšila trikrát prechádzajúca laň. Vždy so mnou zatriaslo v domnení, že vidím medveďa. Blížila sa hodina, kedy medvedica zvyčajne návštevovala dve vnadiská pred posedom. Potom to prišlo. Dočkali sme sa okolo pol siedmej. Objavila sa z ľavej strany a prechádzala ku pňu, kde som mal to šťastie pozorovať medvede aj minulý rok. Spred vnadiska boli odstránené mladé smriečky, ktoré dorástli a zavadzali dobrému výhľadu. Nechala na seba asi desať minút čakať. Mali sme možnosť sledovať ju pomedzi korene vyvráteného pňa. Najprv pozbierala po zemi rozsypané zrná.  Celý priebeh pozorovania bol podobný  ako minulý rok. Chvíľu som mal pocit DEJA VU. Potom sa zodvihla a všímala si samotný peň. Viac popíšem v ďalších blogoch.
 



 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára