blog

blog

nedeľa 23. augusta 2015

DELFÍNY A VEĽRYBY III

V poslednom odstavci rovnomenného blogu som pred rokom sľúbil, že blog by som mal ešte doplniť o kosatky. Vtedy sa mi to nepodarilo. Nájsť kosatky v šírom oceáne nie je ľahké. To sa mi potvrdilo aj tento rok. Pekne ale po poriadku. V sobotu 15. augusta som  si s kolegom fotografom práve plánoval výlet za zubrami po Slovensku. V tom mi prišla foto výzva cez Instagram. V gibraltarskom prielive sa ukázali kosatky a spoločnosti prevádzkujúce whale watching zaradili do programu trojhodinové plavby za týmito najväčšími delfínovitými cicavcami.
Kúpil som letenku do Malagy cez Ryanair, prenajal auto v RecordGO a cez booking.com som si prenajal hotelovú izbu na štyri noci. Čuduj sa svete v pondelok poobede som už kupoval rezervácie na loď priamo v mestečku Tarifa na atlantickom pobreží Španielska. Rýchla akcia. Flexibilita je pravdepodobne moje stredné meno. Absolvoval som štyri plavby. Stáva sa už nechceným pravidlom, že objekt môjho záujmu nafotím až posledný deň. Hlavné ale je, že vôbec nafotím. Prvé dni ale tiež neboli márne. Ukázalo sa nám celé stádo Delfínov pruhovaných, rodiny Delfínov skákavých a Guľohlavcov čiernych. Na rozdiel od pozorovania v minulom roku, kedy neustále fúkal západný vietor od Atlanticu nazývaný Ponente, teraz sme mali situáciu inú. Prvý deň fúkal západný a dosť silno. Druhý deň  bolo cítiť, že sa niečo deje. Skoro bezvetrie veštilo zmenu. Tretí deň začal fúkať Levante. To je východný vietor. Je silný. Vytvára na pobreží pieskové duny a robí veľké vlny. Plavbu pre turistov robí nemožnou. Už za normálnych okolností gŕca polovica pasažierov všadekade po palube z morskej nemoci. Neviem si predstaviť loď po  plavbe podporovanej vetrom z východu. Na nasledujúci deň všetky plavby zrušili. Bol som zhrozený.  Ten som si odkladal ako záložný, keby tie prvé tri neboli úspešné. Nakoniec sa ale streda vydarila. 

 Gibraltarský prieliv je cca 60 km dlhý a 14 až 40 km široký
 Najužšie miesto
 Až dvesto veľkotonážnych zaoceánskych lodí prejde prieplavom za jediný deň
Rybári sa orientujú hlavne na lov Tuniaka modroplutvého. Tie chutia aj kosatkám.

 Delfín pruhovaný


 
 Delfín skákavý


 
 Guľohlavec čierny
 


Kosatka dravá
 
 Viac o jednotlivých pozorovaniach napíšem v nasledujúcich blogoch. Fotiek bude tiež o veľa viac.

 

 
 
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára