blog

blog

utorok 21. júna 2016

BOBOR ZOSTÁVA VÝZVOU

Po januárovom poznaní početnosti a rozsahu bobrovísk ma to znovu ťahalo do východných Karpát a to aj napriek tomu, že tvrdé zimné podmienky si vyžiadali zopár dní v posteli s bylinkovým čajom. Podarilo sa mi prehovoriť Fera na tri aprílové dni s cieľom pozorovať Bobra vodného nad obcou Čertižné a na začiatku júna som tam zašiel znova sám. Mal som dohodnuté pozorovanie na boborovisku za obcou Miroľa s miestnym znalcom Kamilom. S bobrom som nebol úspešný. Nejaké obrázky som síce urobil ale hlodavec  pre mňa stále zostáva nepokorenou výzvou.
Bobrí hrad v Tworylnom je inšpiráciou mojich snáh fotografovať Bobra vodného.

Bobor je invázny hlodavec. Keď spotrebuje zdroje posunie sa ďalej. V tom sa podobá človeku. Rozdiel je v tom, že s následkami bobriej činnosti si príroda poradí. U človeka to tak byť nemusí.
Nad slovenskou hraničnou obcou Čertížné sa nachádza bobrovisko už na poľskej strane.  V apríli sme s Ferom chôdzou proti prúdu potoka videli najprv tie vyčerpané časti toku potoka.
Po chvíli sa to ale zmenilo a les bol naopak plný stavebnej činnosti.. Hrádze striedali jazierka a krátke úseky potoka. Sem tam sme objavili hrad. Jeden sme si zvolili za miesto pozorovania.




 Hrádza aj hrad boli fotogenické a breh vhodný na zaľahnutie.

Ukázalo sa, že sme si zle vybrali. Po nejaje dobe sme bobra zbadali. Bol ale mŕtvy. Rýchlo sa stmievalo a už nebol čas miesto zmeniť. Počas presunu späť k autu sme počuli v tme ako nás bobry vyprevádzali šplchnutím chvosta. Druhý deň sme zvolili inú lokalitu. Pršalo však tak silno, že ani bobrovi sa do toho počasia nechcelo vyjsť.


 
 Prvý júnový týždeň bola situácia podstatne iná. Slnečno, teplo a dostatok svetla.

 Okolo šiestej večer sme rozložili vercajch a čakali.
Kamil

Okolo siedmej sa ukázali prvé vlnky, ktoré svedčili o vzrastajúcej aktivite bobrov. Slnko už pomaly zachádzalo za stromy a scéna sa z preslnenej zmenila na podvečernú tajomnú. Nič to však nezmenilo na tom, že bobry sa nešli popretŕhať aby sa mi ukázali.  Nejaké fotky sa podarili ale bobor nevystrčil z vody viac ako oči a nozdry. Raz ťa ale dostanem.
 
 


 
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára