blog

blog

štvrtok 27. septembra 2018

VÝNIMOČNÝ GÉN

Keby som videl ojedinelý náhodný zjav dvoch bielych medvieďat, nemohol by som z toho vyvodzovať žiadne závery. Keď mi ale pred objektív prišli medvede z dvoch po sebe idúcich vrhov tej istej tmavej medvedej mamy a v oboch sa našli veľmi svetlé medvieďatá, môžem sa dôvodne domnievať, že je to výsledok výnimočného génu, ktorý môže byť malým krokom v evolúcií. V prírode je možné takmer všetko. K podobnému vývoju už v novodobých dejinách došlo.  V kanadskej Britskej Kolumbií sa z ničoho nič objavili veľmi svetlé medvede. Nazývajú ich Spirit Bears. Beží diskusia či je to nový druh alebo poddruh. Pôvodne americké čierne medvede sa rodia oveľa svetlejšie ako tie čo som videl tu. Nedokážem popísať prečo sa to deje. Snažil som sa to vstrebať ale vysvetlenie je plné slov ako napr. nukleotidová substitúcia v géne, heterozygótny medveď, assortačné párenie a recesívny gén MC1R. Asi to nebude ten istý prípad ale bolo by úžasné mať možnosť sledovať niečo podobné. V minulom blogu som končil tým, že sa objavila medvedica a odohnala veľkého medveďa. Mala so sebou tri mladé. Jedno hnedé a dve takmer biele. Všetky tri boli živé a pobehovali zo strany na stranu. Bolo ťažké dostať ich do jedného záberu. Objavili sa len večer ale za to všetky tri dni. Okolo nich sa pohybovala ešte jedna mladá medvedica. Tá prišla raz aj ráno. Bola výnimočne svetlá a výnimočne pohyblivá. Odhadujem jej tak dva a pol roka. Je to odstavená dcéra tej istej medvedice. Bola extrémne bojazlivá. Bála sa všetkého okolo seba. Okrem veľkých medveďov, mamy a fotografov sa bála aj vrán. Bol to taký malý biely blesk. Nazval som si ju sám pre seba Svetlana. Nikdy neprišla pokojne. Vždy prišla cvalom, uchmatla kus mäsa a zbesilo prenasledovaná šedivými vranami sa stratila na opačnej strane scény.
 Prvýkrát sa Svetlana ukázala skoro ráno. Najprv váhala a potom sa rozbehla.
Končiaca noc dala jej kožuchu modrý nádych. 




Bezpečnosť je prvoradá. Prieskumu treba venovať nejaký čas.



















Druhýkrát sa Svetlana ukázala podvečer. Neváhala ani sekundu a rovno sa rozbehla.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára