blog

blog

sobota 10. apríla 2021

TESÁR ČIERNY II - HĹBENIE DUTINY

V apríli minulého roku som písal o hĺbení dutiny u viacerých druhov slovenských ďatlov. Tesáre čierne som našiel v dubovo bukovom lese až keď sa striedali v zahrievaní vajec. Tento rok som vyrazil o niečo skôr a našiel som ich na tom istom strome ako minulý rok. Len z druhej strany. Tam sa nachádza stará diera. Minulý rok ju na rozmnoženie použil párik Brhlíka lesného. Otvor im bol priveľký a tak ho zamurovali blatom. Nechali len malý vstupný otvor. Tiež som o tom písal v apríli 2020. Teraz bola výmurovka rozbitá a v dutine pracoval samec Tesára čierneho. Samica poletovala okolo a tvárila s, že sa jej to netýka. Tento rok si samec ušetril robotu. Upravoval len interiér dutiny. Hrubú stavbu mal už hotovú z minulosti. Samozrejme nebolo vidieť čo tam robí a ako. Až do doby, keď vyhadzoval von triesky. Skúšal som ho pri  tom odfotiť ale robil to neuveriteľne rýchlo. Nedarilo sa mi ho zachytiť. Spúšť som preto musel stláčať už keď prestal klopať a naberal triesky do zobáku. Prvých desať fotiek zo sekvencie preto obsahovalo len samotný vchod. Až na jedenástej sa ukázal zobák plný triesok. Na stotinu sekundy. Na dvanástej fotke už boli len letiace triesky. Na ďalších už zase len prázdny vchod. Na moje prekvapenie sa jedného dňa pri vletovom otvore objavil brhlík a na drzovku mal v zobáku rovno blato na novú výmurovku. Zase chcel zamurovať vchod. Tentokrát mu to ale nevyšlo. Tesár si naňho dal pozor a ďalšie dva dni neustále demonštratívne vytŕčal z dutiny.






















Samica prišla na kontrolu kvality


Brhlík s maltou v zobáku.




Na stráži.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára