blog

blog

štvrtok 19. júla 2018

VELICKÁ DOLINA

Dolina je 6 km dlhá a leží východne od Gerlachu. Je charakteristická terasovitými prahmi. Orientácia skalných stien nepustí slnečné lúče do doliny už skoro ráno. Netreba ísť hore už za tmy. Stačí pekne po raňajkách. Dolinou preteká Velický potok a pred každým prahom vytvára pleso. Ja som skončil s výstupom pri nahornejšom Dlhom plese. Fúkal silný severný vietor. Do skál s reťazami som už nešiel. Mojim cieľom boli svište a kamzíky. Otočil som sa a pomaly začal schádzať dolu. Pohľadom som prechádzal miesta, ktoré by mohli byť vhodné na založenie kolónie svišťov. Netrvalo dlho a hlodavce sa ukázali. Zabrali si miesta s najkrajším výhľadom a tak nebolo ťažké ich nájsť. Venoval som sa im asi hodinu. Potom som si našiel pred vetrom kryté slnečné miesto. Odpočíval som a čakal na prípadný príchod kamzíkov. Zrazu sa jeden ukázal. Capko už strácal zimnú srsť a pôsobil strapato a neupravene. Prišiel spoza horného prahu a cez skalnú suť smeroval k snehovému poľu. Na polceste sa začal správať divne. Uprene sledoval miesto po mojej pravici, ježil hrivu na chrbte a vyplazoval fialový jazyk. Musel som vyliezť z krytu aby som dovidel dolu. Bol tam druhý kamzík. Tiež capko len pekne učesaný. Už vedel o prišelcovi  a smeroval k nemu. Ježil srsť a vyplazoval jazyk. Obrázky ako z ruje. Neváhal som a išiel bližšie. Keď som prekročil určitú hranicu, prestali sa venovať jeden druhému a už pozerali len po mne. Zrazu boli kamoši. Nerobili však paniku. Pomaly prešli po snehu na vyššie položené alpínske lúky. Prestával fúkať vietor a oteplilo sa. Skončil som, keď starý známy teplom rozvlnený vzduch začal kaziť fotky.
 Velické pleso s rovnomenným vodopádom.

 Súvislé pásmo kosodreviny končí v okolí Velického plesa. Vyššie sa nachádzajú len ostrovčeky tejto dreviny.
 Ľabtuška vrchovská hniezdi v kosodrevine.
Potom nasledujú alpínske lúky.
Kvetnica s rovnomenným plesom sa nachádza v strednej časti doliny.
 

Impozantná kamenná suť v Dlhom plese predznamenáva skalnatý záver doliny.   
 Svišť vrchovský tatranský









Bezvetrie a slnečno. Len za touto skalou .

Kamzík vrchovský tatranský


Druhý kamzík vybehol smerom k prišelcovi.


Keď sa k sebe navzájom priblížili, začali si navzájom ukazovať fialové jazyky. Takéto chovanie je známe počas kamzíčej ruji v novembri.


 V tomto momente si prestali všímať jeden druhého a začali sa venovať mne. Prekročil som hranicu, ktorú boli ochotné tolerovať.














Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára