blog

blog

pondelok 15. septembra 2014

GIBRALTARSKE OPICE

Gibraltarske bralo ako dominanta mini štátu Jej Veličenstva na juhu pyrenejského poloostrova je dostatočne známe a povedomie o ňom je, myslím si, dosť vysoké. Naopak bralo je nízke ale svojich niečo vyšše 400 metrov vytŕča impozantne. Poloha a tvar skaly sú ozaj pôsobivé.
Po dosiahnutí vrcholu sme sa ocitli v modrom svete. Stredozemné more, Atlantic a bozoblačná obloha nás obklopili blankytom. Opar zotrel čiaru horizontu a všade kam sme sa pozreli, bolo modro. Dokonca ani Afriku nebolo vidieť a to je len 14 km ďaleko.
Nie všetci vedia, že je to jediné miesto v Európe, kde žije kolónia divých opíc. Ako sa tam dostali, nikto nevie. Bezchvosté makaky  bežne žijú v Maroku a odtiaľ mohli do Európy prejsť. Celkom možný je aj prenos človekom. Kolónia je početná a má až 250 jedincov. Hneď ako sme vyšli na najvyšší bod brala, sme ich zbadali. Pohybovali sa po objektoch a konštrukciách v nádeji, že od ľudí dostanú nejaké sladkosti, hranolky alebo Colu. Kŕmenie je pokutované 500 librami a nikto neriskoval. Miestni ich oficiálne kŕmia prirodzenou potravou. Suché krovinaté bralo by takú tlupu z prirodných zdrojov neuživilo. Bez prikrmovania by asi boli nútení lúpiť v meste ako to poznáme u indických makakov.

Niektoré opice boli tak drzé, že sa promenádovali aj po schodoch
 
Pre mňa boli zaujímavejšie tie, ktoré sa držali v lesiku a na skalách. Celé rodiny sa venovali bežným spoločenským činnostiam. Napríklad hrám alebo vyberaniu vší z mohutného kožucha. Teraz v lete im bol asi na príťaž ale v zime ho určite ocenia. Bohaté osrstenie je viditeľné na prvý pohľad.
Jednému adolescentovi som sa mimoriadne páčil ja alebo môj foťák. Asi bol technický typ. Skôr asi rozmýšľal či sa dá fotoaparát zjesť. Bál som sa a tak som si ho viackrát omotal  okolo ruky. Nerád by som ho naháňal po celej dŕžave Jej Veličenstva.
Najzaujímavejší výjav nasledoval, keď som fotografoval matku s novorodencom. Pristavila sa pri nej iná samica. Vyzerala staršia. Najprv sa venovala jej kožuchu a nájomníkom v ňom.
Potom začali dôkladne prezerať novorodenca. Prezreli ho celého, hlavu, chrbát, brucho a končatiny. Potom sa venovali telesným otvorom. Ukázalo sa, že je to dievčatko. Prehliadka bola taká dôkladná, že vo mne skrsla myšlienka, že staršia samica je pôrodná baba alebo kmeňový šaman.

Malá opička všetko pekne strpela. Dobrý pacient. Nevydala ani hlások a ani sa nemykala.
Po zdravotnej obhliadke pokračovali v údržbe huňatých kožuchov a možno aj spolu klebetili ako sa na susedky sluší a patrí. 
 
P.S. Ten drzí jedinec na schodoch je moja milovaná manželka Andy
 
 
 
 
 
 
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára